Bästa kladdkakan ever!

Jag har provat baka många olika kladdkakor genom tiderna,
men äntligen har jag funnit den jag själv tycker är bäst!

Maizenamjölet gör den inte så tung som det brukar bli med vetemjöl.
Dessutom är den glutenfri!

Receptet har jag fått av en kollega, som sådär snabbt skrev ner det på en kaffepaus, det tackar jag för!

Kladdkaka:

200 gram mörk choklad
200 gram smör
2 dl socker
½ tsk bakpulver
3/4 dl maizena mjöl
4 ägg

Glasyr:

1 msk smör
½ dl grädde
150 gram ljus choklad

Sätt ugnen på 175 grader

Smält smöret och chokladen tillsammans i en kastrull.
Blanda socker, bakpulver och maizena mjölet.
Häll det i choklad/smör blandningen, vispa i ett ägg i taget i smeten,

Någon gång har smeten ”spruckit” för mej,
men fortsätt vispa och sätt dit äggen,
så ordnar det sej!

Grädda kakan i mitten av ugnen, i ca. 20 minuter.

I min ugn räcker det med 18 minuter, så vakta den!
En kladdkaka ska ju vara lite lös i sin konsistens.

Glasyr: Hacka! chokladen

(du måste hacka den, för mängden är så liten att det inte smälter annars…)

Värm upp grädden och smöret i en kastrull, sätt dit chokladen.

Bred på kakan.

Håppas det smakar!

Lycka till!

4 thoughts on “Bästa kladdkakan ever!

Kommentera

