Congratulations FINLAND!

Finlands 95 års självständighetsdag!

6 December 2012.

Bakade som sagt Mini sockerkakor igår, så idag kan jag bjuda på recept och bilder!

Konstaterade här en dag, att jag alltid antagligen kommer blogga om mina händelser, först dagen efter,

eftersom bloggandet tar tid, och kräver viss planering…men oj va det är roligt!

Lär hålla på ett bra tag med dethär!

Hursomhelst här är receptet, jag brukar köra dubbel mängd för att få flera kakor:

75 gram smör

3/4 dl strösocker

1 tsk vaniljsocker

skal av 1 citron

2 ägg

1½ dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

Smör och ströbröd till formen.

Sätt ugnen på 175.

Riv ctronen

-Riv citronen, den mörka utsidan på citronen brukar jag riva, och kasta! Eftersom själva ”skalet” är beskt, och antagligen innehåller det en smärre mängd gifter, så jag inbillar mej att det hjälper… :)

Vispa socker och smöret pösigt

Vispa smör, strösocker, vaniljsocker och det finrivna citronskalet ljust och krämigt.

Rör ner äggen, ett i taget.

Blanda mjöl och bakpulver

Blanda mjölet och bakpulvret, och vänd ner det i smeten.

Bröa formen

-Smörj, och bröa formen, jag har en ”mandelmusselform” iallafall tror jag att det heter så,

arvegods av min farmor, världens bästa form! Men det går oxå bra med andra formar, tartlettformar?

Eller vanliga hederliga muffinsformar. Jag har iallafall bara använt mej av denna, önskar mej en till…

Gamla formar som mormor/farmor använt, dom ÄR bäst, håller i evigheter dessutom.

-fördela smeten i formarna, och grädda gyllene i mitten av ugnen ca.10 minuter.

Ett tips är att klippa ut en stjärna ur ett papper,

sen pudra över florsocker så att det bildas ett mönster, det ser väldigt trevligt ut.

Ha en fortsatt trevlig självständighets dag!

Tack för att NI läser! :)

Kommentera

