Happy New year 2013!

Har varit till byns butik, och inhandlat lite raketer och smällare till kvällen, inget storartat dock. Känns lite som att kasta bort sina pengar på raketer, men barnen behöver ju få se lite de oxå, en tradition helt enkelt.

Till Kvällen har jag provat göra en randig chokladmousse, vet inte om jag är dålig, men det skar sej även denna gång, och smeten blev rätt så tjock, så det var inte helt enkelt att få till dem randiga, fick utöva lite hantverk kan man säga… Kanske smeten ska vara så tjock som den blir för mej. Ska pröva ett annat recept en annan gång. Detta är samma recept jag använde till Vit chokladmoussen för någon vecka sedan, men delade helt enkelt på satsen. Receptet är ungefärligt.

Chokladmousse i glas

Randig chokladmousse:

ca.100 gram vit choklad

ca.100 gram mjölk choklad

3-4 dl vispgrädde

1 kvarg

Hacka chokladen och smält både den vita och mjölk chokladen i skilda skålar.

Vispa grädden, den får gärna vara lite lös i konsistensen.

Sätt halva kvargen i en bunke, och blanda i den ena chokladsorten, gör likadant med resten av kvargen och chokladen, så du får två olika smeter.

Dela och rör ner grädden i båda chokladsmetarna.

Fördela i vackra skålar eller glas.

Jag dekorerade med Noblesse, chokladströssel och hallon

Randig mousse i glas

Plockmat hör nyåret till, så jag passade på att svänga ihop lite tunnbrödsrullar/snittar
på samma gång, använde vanligt tunnbröd, och inuti hade jag Creme Bonjour med Rökt lax & pepparrot och ost, ovanpå smulade jag en ny fetaost från Apetina: Mixed herbs & spices, oil & balsamic dressing. Tveksam till att äta den som sådan, men på snittarna passar den bra. Kvällen fortskrider i lungt tempo med familjen.

Tilltugg till festen snittar

Då får jag så lov att önska er alla ett GOTT NYTT ÅR!

Håppas ni fortsätter besöka min blogg även nästa år!

Tack för att ni läser.

Gott nytt år 3013

Kommentera

