ljusstakar av glasflaskor!

 Alla får pantflaskor, i varierande mängd. Nu när jag plockade pantflaskor i påsar, för att äntligen panta bort allt, konstaterade jag att vi knappas överhuvudtaget varit och pantat under år 2012, möjligtvis en gång på våren isåfall. Hittade Blossa från fjolåret, som vi antagligen inte borde ha kvar isåfall…och en Ouzo? Ibland blir man förvånad.

Hursomhelst kom jag på att jag sett på en restaurang, att dom gjort ljusstakar av gamla glasflaskor, så det tänkte jag pröva på.

Glasflaska med höga ljus stearin

Den äldre sonen hade stöpt ljus i förskolan, dom var rätt så smala och passade inte i någon ljusstake jag hade, dessutom har jag inte så många som är ämnade för smala ljus, men jag virade lite papper och fäste dem i flaskorna, lyckan var stor.

Detta är modell större glasflaskor.

Höga ljus i glasflaskor

Sedan tog jag ett annat ljus och lät stearin rinna ner, låt flaskan stå upprätt för bästa resultat. Flaskan står stadigare om man fyller den med sand, men det har inte jag gjort.

stearin på glasflaska

Ett förslag när ni står där med era tomma glasflaskor, många gånger kan flaskan vara rätt snygg i sej själv, ifall etiketten är snygg kan man låta den sitta kvar.

Har man inte glasflaskor hemma, hittar du garanterat på loppis.

Kommentera

