Blueberry cheesecake

Jag ska erkänna, jag är inte sådär jätteförtjust i cheesecake egentligen.
-Men den här gillar jag, kanske för att den varit i ugnen?

Tror det sitter i efter tiden i Yrkesskolan då jag gjorde en vitchoklad cheesecake i slutprovet, och lärarna var inte sådär jätterförtjusta i mitt mästerverk…
Dessutom hade vi olika teman, och jag och min vän fick temat: 1 maj! Vem i hela friden äter något speciellt den dagen? Har fortfarande inte förstått det.
Vi tog oss an den uppgiften och försökte hitta de rätter som lärarna påstod brukade ätas på just den dagen, det enda vi visste var att man åt munkar, mjöd, och struvor….
Dock hittade vi nån typ av kokbok från kanske 40-50 talet där det stod att Cheesecake fanns på menyn 1 Maj, dock kunde vi inte trotsa lärarna desto mera, eftersom det klassades som fusk om man tog menyer rakt ur böcker, påpekas kan att vi inte tog receptet rakt av. Men det var på 2003, så det är en stund sedan… :)

Blueberry cheesecake

Cheesecake:
300 gram digestivekex
150 gram smör

Smet:
600 gram philadelphiaost
2½ dl kvarg
1 dl socker
1 dl Maizenamjöl
2 tsl vaniljsocker
3 ägg
1 dl vispgrädde
200 g vitchoklad
(jag hade en platta på 130 gram)
1½ dl blåbär

Sätt ugnen på 175 grader. Krossa kexen fint i en mixer och blanda smulorna med det smälta smöret. Tryck ut kexblandningen i en form med löstagbar kant. Vispa philadelfia och kvargen krämigt, blanda i socker, maizenamjöl och vaniljsockret. Rör i ett ägg i taget och sist vispgrädden. Bryt chokladen i bitar och smält dem i mickro eller vattenbad. Blanda ner i smeten under omrörning. Häll i formen och strö blåbär över. Grädda kakan mitt i ugnen ca.40 minuter, täck den med aluminiumfolie om den blir för mörk! (…Täck den noga annars blir den bränd…har provat…) efter 40 minuter stänger du av ugnen och låter kakan stå kvar i 30 minuter i eftervärmen.

Rekommenderar oxå att man sätter en plåt under gallret , eftersom det kan rinna ut lite saft ur blåbären under gräddningen, eller så är det bara min form som inte håller helt tätt…Hursomhelst bildas det en massa rök, ja det händer även den bästa :)

blåbärs cheesecake

Har varit i Kronoby hela dagen, och snart ska hela familjen i bastu.

Trevlig fortsättning på Lördakvällen!

Kommentera

