Budbilen kom igår!

Igår ringde plötsligt telefonen,
en man meddelade att han hade ett paket till mej att leverera, vilken glad överraskning!
Eller jag visste att jag skulle få ett paket, men visste inte när.

Denna gång ska jag pröva Canons första kompakt systemkamera Eos M,
men 22mm objektiv, och Speedlite-blixt 90EX. En av deras nyheter.

Den var mindre än jag trodde, och lite svårare att förstå sej på,
så jag behöver läsa manualen lite.

Passade bra då jag precis hade bakat och dekorerat vändagstårtan klart.

vändags kaka
Blev en traditionell kaka:

100 g smör
2 ägg
2 dl socker
1 dl vetemjöl
½ dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, kakao, vaniljsocker och bakpulver. Rör ner blandningen i äggsmeten. Tillsätt det avsvalnade smöret i degen, och blanda om. Häll smeten i en smord, bröad form. Grädda kakan i ca.20-25 minuter. Låt svalna.

Smörkräm:

ca. 100-150 g mjukt smör
ca. 1 dl florsocker
1 äggula
2 tsk vaniljsocker
några matskedar kallt kaffe

Vispa ihop ingredienserna till smörkrämen och spritsa på kakan.
Jag spritsade oxå lite grädde runtom.

kaka till vändagen
Som ni ser ger även EOS M en mjukhet till bilderna, dessa är oredigerade,
förutom skugg-ramen jag satt dit, och namnet såklart.
Mjukhet är viktigt anser jag, vi kommer antagligen trivas ihop ett tag vi oxå,
EOS M och jag.

Har idag varit till frissan, och är igen fin i håret.
Vilket lyft det gör åt en lite halvtrött vinterdeppig kvinna i sina bästa år.

Ha en trevlig vändag alla!

Kommentera

