Lakrits & citron cupcakes

Bakade lakrits & citron cupcakes igår,
hade på något sätt föreställt mej att frostingen skulle bli sådär svart,
men det blev den inte.
Lite besviken blev jag, eftersom jag inte hade någon svart karamellfärg.
Men jättegott med lakrits, en sak jag defenitivt prövar flera gånger.

baka med lakritsBörja med frostingen, jag blandade lite som jag själv tyckte:

1½ dl vispgrädde
1 chokladplatta marabou lakrits, de är ganska små, kanske man borde ha två stycken.
Då borde färgen bli mera intensiv skulle man tycka…

Koka upp grädden, och smält i chokladen. Låt svalna helt.
Vispa sedan som vanligt.

Cupcake smet:

3 ägg
2½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
100 g smör
1 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
1 citron saften och rivet skal

Sätt ugnen på 175. Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt.
Smält smöret, häll i mjölken och blanda i äggsmeten. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt. Vänd försiktigt ner det i smeten. Tillsätt rivet citronskal och saften.
skopa degen i muffinsformar, och grädda i mitten av ugnen i ca.15 minuter,
beroende på storleken. Låt svalna.

muffins med lakrits
kakor med lakritssmak
Dekorera med valfri lakrits.
Tulpan muffinsformar från Clas Ohlson, en riktig king size storlek!
Visste inte hur jag skulle använda dem, men gjorde några jätte cupcakes som min man fick ta till jobbet igår. Resten av smeten portionerades ut i vanliga formar.

2 thoughts on “Lakrits & citron cupcakes

    • hmmm, ja antar at du hadd rumstemperatur på chokladen. Men prov at lägg tij e före grädden blir fö varm, å laga int e fö hejt! å rör om, he ha no ve nära fö me nangang, men tå vare at e mena böri bli fö varm tror ja.

Kommentera

