Dags för påskpyssel 2013!

Nu är det dags för påskpyssel!

Påskpyssel är kul tycker jag, kul för barnen att måla påskägg och göra fantasifulla påskbrev, och vid tiimari brukar de ha hur mycket påsk krafs som helst för en billig peng, ifall man vill vara mer kreativ än med det man har hemma.
-Fjädrar och klister skulle underhålla de flesta barn en god stund.

Nu har jag för första gången prövat på att gjuta betong ägg!
Mina tidigare erfarenheter av att gjuta i betong själv, har varit si sådär…

Börja med att tömma ur äggen, gör ett hål nere, och ett uppe.
Jag gjorde ena lite större, för att man ska få in betongen sen.
Stick hål i gulan, och skaka eller blås ut allt i en kopp. (spara ägget till bakning sen)
skölj försiktigt med vatten.

Vi hade en öppen säck betong i garaget, som var i dugligt skick.
Vår betong hade ganska grova stenar i sej, så jag silade bort dom större stenarna, för att få en jämnare massa!

påskpyssel med betong
Tejpa för det mindre hålet och klicka i betongen med en sked.
Låt stelna länge, man blir så besviken ifall ägget skulle spricka,
då skulle allt pillandet vara förgäves. Jag hade det och stelna ca. 3½ dygn.
Skalet lossnade enkelt på mina ägg.

Gjuta i betongpåskpyssel svart modernt
Jag virade svarta band runt några.

gjuta betong hemma
Betongägg med mossa och lantligt spets.

betong pyssel …Men det går oxå att ha fram dem helt naturell, valet är ditt :)

Trevlig helg till er alla!

Kommentera

