Växthusplaner!

Ödet bestämde, att vi ska få fönster till ett växthus!
-Som jag tjatat på min man, att vår trädgård är som gjord för ett litet växthus.
Någon hörde min bön… (-tjat)

Drömmen att odla egna vindruvor, tomater & paprika kanske, oj vad kul!
Kanske den drömmen förverkligas nu i sommar!

Har odlingslådor nu, där växthuset isåfall ska stå.
Vi anlade dem förra sommaren,
men de får flytta på sig igen.

Oj om man var trädgårds designer!
-Trädgårds layout är jättesvårt tycker jag.
Skulle helst riva bort allt och börja om från början.

Hursomhelst skissas det växthus inspiration nu!

house doctor utemöblerväxthus inspirationsnygga parasollerInspirerande bilder från House Doctor

Dessutom planers sommar semestern nu,
Legoland skulle vara ett intressant alternativ för gossarna,
dock blir det rätt många övernattingar isåfall, eftersom det är så lång väg.
-Men hotellnätter kan fort förse en familj i smärre ekonomisk kris.
Men vi har självklart flera destinationer att bolla med.
Vill helst inte till ett ställe dit ”alla” åker,
vår familj kan ju inte vara som alla andra.
Har du tips?
:)

2 thoughts on “Växthusplaner!

  1. Växthus låter bra! Det har vi men det är bar 5 kvm så det kunde vara större. Jag kan inte längre gå in i det. Drömmen vore ett så stort att rullstolen rymdes in, planteringslådor på sidorna i lagom höjd och sen skulle ett kaffebord och några stolar också rymmas in…
    Nu har vi en vindruvsplanta (Zilga – klarar – 30 °) och vi brukar köpa 3 -4 tomatplantor + lika många gurkor dit.
    Sen ett tips jag lärt mig: Vi har alltid en rad med tagetes längs kanterna. De håller nematoder och vita flygare borta ur växthuset. Vi har aldrig haft problem med ohyra sen vi började ha tagetes där. De avger en lukt som ohyran inte trivs med.
    Lycka till med planerna!
    Hälsningar från Purmo…

    • Hej! Ja det är jättekul att få planera nu, min man är så trött på alla mina idéer… :) Tack för dina tips! ”nematoder” var ett helt nytt ord för mig, då ska jag plantera tagetes i en kruka där :) det är sant att de har en märklig doft. Tror vi gör det ganska stort, beroende på fönstren förståss, har inte varit efter dem än. ..Men inte så stort att vi behöver byggnadslov iallafall :)

Kommentera

