Vårt smultronställe!

smultron
Smultron hör sommaren till.
Finns det nåt, som är så somrigt som
solvarma smultron i skogsgläntan?
Barndomsminnen.
…Ett hemligt ställe, dit bara jag och min kusin hittade,
vårt eget smultronställe…
Så stort det var!
…och mycket smultron…

Den platsen besökte jag förra sommaren.
..stället är numera igenväxt,
..stenarna inte alls så stora som då jag var liten…
smultronen inte alls lika många,
inte alls lika goda.
Omgivningen där är annorlunda.
…Förändrad…
Inget skratt,
ingen korg med kaffe och ostmackor.
Det förgångna,
och de glada dagarna,
får leva kvar i mitt barndomsminne.
…Väl bevarat…

IMG_9731
Numera har vi ett nytt smultronställe.

Jag vill ge mina barn,
lika glada smultronminnen som jag själv har.
Funderar på att plantera smultron i skogen,
där de får växa sig stora.

…kanske mina framtida barnbarn en dag minns
smultronstället här hos oss,
…med glada skratt  och ostmackor…

solvarma smultronHar du något smultronställe?

Kommentera

