Att resa med barn!

Jag har fått möjlighet att delta i en tävling i sammarbete med
Twingly, Skara sommarland, Kolmården & Swebus.

Man kan vinna en helg vid Kolmården och Skara Sommarland,
och resekassa för hela familjen.

Självklart hoppas jag då på möjligheten,
att vinna en resa till mina gossar små.
-Det är DE värda.

IMG_0200

Vi som bor på landet har en rejäl bit att köra
innan vi når till Finlansfärjornas efterlängtade hamn.

Innan man nått till Åbolands skärgård,
har man högst troligt gärna skrivit under skilsmässopappren,
och skickat barnen med taxi, hem till farmor igen.

För att semestern ska bli så trivsam som möjligt,
krävs både planering och tålamod.

Jag bunkrar alltid upp mellanmål,
eftersom jag själv ibland har problem med blodsockret.

Salt kex, eller liknande.
Russin eller annan torkad frukt .
Dryck, mycket av alla de sorter.
Frukt som barnen gillar.
Ärter i lösvikt kan barnen knapra på i baksätet.
Barnmats fruktpuréerna är bra + plastskedar.
-Nån form at ”matigare kex” åt mamma och pappa,
som också blir hungriga.

TIPS: Visa inte åt barnen vad för godsaker du packat med,
för då kommer gnället innan ni hunnit av gården.

Till bilfärden brukar jag köpa nya färgpennor/kritor
och en spännande pyssel och målarbok,
som då ger underhållning.
Har man mindre barn kan en ny leksak
som hänger i fönstret vara rolig att se på.
Kika på loppisar om något intressant skulle dyka upp…
även den mest ointressanta McDonalds leksaken skulle bli kul i en tråkig bil.
Fixa även musik som barnen skulle gilla,
här hos oss är Sean Banan populär,
så tanka stickan med rytmisk musik.

Till det äldre barnet fixar man spel till pekplattan eller mobilen.

TIPS: Ge inte sakerna direkt, utan först när gnället i bilen kommer,
som en glad överraskning!

Bra att ha:
Alltid: bekväma skor!
värktabletter & plåster.
våtservetter.

åksjukearmbandNu har jag även köpt åksjukearmband,
eftersom det är ett ständigt återkommande problem hos oss.
Vi har inte hunnit pröva dem än,
men jag har stor förhoppning på att de ska fungera.
Ca. 20 € på apoteket, låt barnen välja den färg de vill ha.
-Såldes i 2 pack.

Ifall olyckan ändå är framme,
så ha påsar nära till hands, och extra ombyte.
Mina barn börjar alltid gråta, lite sådär omotiverat före de kräks,
så det är jag extra vaksam över.

Sist men inte minst så blir aldrig resan som man planerat!

-och du, glöm INTE din Canon kamera hemma!

Trevlig sommar semester!
Rösta på mitt bidrag!
Tack för DIN röst!

Kommentera

