Chokladrutor med nougat

Än en gång så har kvinnan bakat för glatta livet, min man blir ibland smått irriterad på mej, då jag bakar så ofta att han inte hinner äta allt :)

Domhär rutorna tycker jag är väldigt bra, vanligtvis tycker jag int om att baka i långpanna, vet faktist inte varför?

Kanske lite tråkit att skära allt i rutor, och frysa in?

Nougaten brukar jag köpa i Sverige (eller beställa med min syster då hon kommer hem) för Odense Nougat, är utan tvekan bäst, kanske finns den här men att jag inte bara sett den? Det här receptet svänger jag ihop lite på mitt sätt, egentligen ska man smälta smöret och blanda ihop allting, men jag upplever kakan så ”tung” om man gör så på det sättet.

Chokladrutor med Nougat:

250 gram smör
5 dl strösocker
2 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
4 ägg
½ dl starkt kaffe
4 dl vetemjöl

Fyllning:

250 gram nougat
150 gram mörk choklad
2 msk smör
ca.30 gram mandelspån

Sätt ugnen på 175 grader, klä en långpanna med bakplåtspapper.
Smält smöret. Vispa äggen, socker och vaniljsocker, vispa i ett ägg i taget.
Blanda vetemjöl, kakao och bakpulver, vänd ner det tillsammans med det
smälta smöret och kaffet.

choklad kaka med nougat

Häll smeten i långpannan och grädda kakan mitt i ugnen i ca.20 minuter.

Tag ut och låt svalna.

(…degen är jättegod by the way…)

Marabou

Hacka nougat och chokladen, tillsätt smöret och smält över

vattenbad på låg värme.

Marabou nougat

Bred fyllningen på kakan, och strö mandelspånen över,

låt fyllningen stelna.

Marabou choklad

Bara att koka kaffe då :)

Håppas ni har haft en trevlig helg, och att ni får en utmärkt vecka framöver.

Tack för att NI besökte min blogg.

1 tanke på “Chokladrutor med nougat

Lämna en kommentar